Resultatet av äkta kärlek

Familjen Ranchs företag som ligger bakom varumärket Camelina of Sweden ligger utanför Nyköping i Södermanland. Ett modernt jordbruk som använder spjutspetsteknologi för att ta ekologisk växtodling till nästa nivå och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle, för djur, natur och människor.

Familjen Ranch var först i Sverige med att i stor skala odla och producera 100% ekologiska produkter gjorda av kulturväxten Camelina Sativa. Men om inte spannmålsbonden Stefan hade
träffat försäljningsdirektören Therese hade det kanske aldrig hänt.

 

Rent guld - nästa generations superfood

På deras andra dejt berättade Stefan för Therese om en uråldrig och växt, oljedådra, som han upptäckt och börjat odla på sin ständiga jakt efter nya typer av grödor. Stefan undrade om Therese, som den vassa affärskvinna hon var, skulle kunna tänka sig att titta lite närmre på potentialen av denna i princip utrotade växt, och kanske ta sig an utmaningen att utveckla och marknadsföra den i Sverige? Hon tackade ja, både till utmaningen och lite senare till Stefans frieri, och ett nytt kapitel inom svensk matinnovation fick sin början.

Även om Therese hade gott om erfarenhet inom livsmedelsbranschen var det med en stor portion ödmjukhet hon antog utmaningen att övertyga marknaden och konsumenterna om oljedådrans fantastiska fördelar. Hon fick helt enkelt börja från början, eller från ett frö rättare sagt, och undersöka historien om denna uråldriga växt, hur den åts och användes som medicinalväxt redan på bronsåldern, om dess höga koncentration av nyttiga fetter och vitamin E, och de många hälsofördelar camelinaoljans beståndsdelar kan medföra både in- och utvärtes.

Therese insåg snart att hon bokstavligen höll i rent guld. En gröda som, rätt utvecklad, skulle kunna bli nästa generations superfood, för både människor och djur, och en mer än livskraftig verksamhet för familjeföretaget.

Historien om Camelina of Sweden hade börjat.

Nyfikenhet gemensam nämnare

Therese och Stefan är båda både ambitiösa och nyfikna människor. Stefan som fjärde generationens lantbrukare arbetar med avancerad utrustning och letar alltid efter nya spännande grödor att odla. Therese är en erfaren affärskvinna med en framgångsrik karriär inom försäljning och marknadsföring på flera stora internationella livsmedelsföretag bakom sig.

Stefan Ranch, jordbrukare i fjärde generationen

– Jordbruk är både mitt jobb och mitt största intresse, säger Stefan, och jag har alltid haft en drivkraft att utveckla mig. Det innebär att jag per automatik snokar rätt på de senaste trenderna och teknologin.

Certifierade kravodlare sedan 2011
Kravcertifiering innebär en både en väldigt hård kontroll och att man måste agera klimatsmart i både odling och hantering och i hela konceptet. Det här inkluderar allt från att hålla högsta klass på avgasrening och bränslesnål körning för jordbruksmaskinerna, till att tanka rätt typ av koldioxidneutralt bränsle, att merparten av verksamhetens el är producerad av sol eller vatten med mera.

– Att driva ett jordbruk är väldigt komplext, konstaterar Stefan. Vi styrs inte av bara av olika regelverk och bestämmelser, i slutändan är det väder och vind som avgör hur verksamheten utvecklas och det går inte att säga att det som gäller idag gäller om tre år. Därför har vi inte råd att ligga efter.


Flera konsult- och styrelseuppdrag
Med sin långa erfarenhet av och stora intresse för jordbruk och innovation används Stefan ofta som konsult i lantbruksfrågor. Han har mycket erfarenhet av olika styrelseuppdrag och är just nu aktiv inom Spannmålsodlarföreningen Sörmland, samt blir ofta tillfrågad att vara med i olika kommittéer och tävlingsjurys. Men Stefan är noga med vilka uppdrag han tar på sig.
– Jag försöker fokusera på frågor som jag brinner för det och där jag känner att jag verkligen tillföra något. Det kan vara tävlingar inom odling eller teknisk innovation för unga lantbrukare, förklarar han.

Stefan upptäckte oljedådra (Camelina sativa) redan i mitten av 2000-talet, och började odla växten på uppdrag av ett större livsmedelsföretag i Finland som använde camleinaolja till att höja nivåerna av Omega 3 i margarin. Han blev förtjust i den pionformade kulturväxten och när kontraktet löpte ut, fortsatte han att odla camelina med förhoppningen att kunna hitta nya användningsområden till det i Sverige. 2013 mötte han Therese som med sin bakgrund inom livsmedelsförsäljning kunde hjälpa till att skapa relevanta produkter av grödan och 2015 såg den första svenska och Kravcertifierade flaskan camelinaolja dagens ljus!

Vågar drömma stort

– Det värsta jag kan tänka mig är att stå stilla i utvecklingen. Därför har den röda tråden i min karriär, även innan jag blev entreprenör, varit innovation, konstaterar Therese Ranch.

Hon gillar att bygga saker från grunden, vare sig det gäller varumärken eller organisationer. 

När hon inledde arbetet med Camelina of Sweden hade hon en lång karriär bakom sig som inleddes som telesäljare och slutade som skandinavisk försäljningsdirektör inom livsmedelsbranschen. Men att producera livsmedel från frö till färdig produkt var något helt nytt.

– Som tur är har jag alltid varit hyfsat orädd och gillat att prova nya vägar, berättar Therese.  Drivkraften bakom arbetet med Camelina of Sweden är och har hela tiden varit den fantastiska växtens oändliga potential. Det är snarare så att det ibland är svårt att välja var man ska börja. 

Therese drivs av att förfina, förbättra och förädla och som yrkesmänniska ger hon aldrig upp.

– Det gör att jag jobbar med ett helikopterperspektiv som ibland kanske är lite osvenskt, framför allt i vår bransch där det finns mycket lagar och regler att förhålla sig till. Det gör att man lätt kan köra fast om man inte vågar räcka upp handen, ifrågasätta och hitta kompromisser. 

Skulle Therese ge ett råd till andra entreprenörer är det se till att odla sina kontakter och lära känna sina presumtiva kunder och deras förutsättningar riktigt bra.

– Sedan tror jag det är viktigt att våga drömma stort, menar Therese. Att lita på sin magkänsla och samtidigt ständigt utmana sig själv med att ställa sig frågan "hur kan jag göra det här ännu bättre?". Det gör att man inte stannar upp och nöjer sig utan vill pusha vidare. 


Camelina of Sweden är Therese livsverk, och det hon är stoltast över yrkesmässigt så här långt.

– Men så har jag också lagt väldigt mycket av min tid på den här fantastiska möjligheten de senaste nio åren. I dag har vi en sprillans ny webshop, ett växande återförsäljarnätverk och export till både Europa och Asien. Nästa steg är att göra den här fantastiska växten tillgänglig globalt. Välkommen och följ med oss på den resan! avslutar Therese.

  • Årets lantbruksföretag i Södermanland 2023

  • Bäst i test och smak, Smakbox

  • Innovation Award, Nordic Organic Food Fair

1 av 3

Från våra åkrar till din hälsa

Camelina, den hållbara kulturväxten som ger näring till både kropp och själ. Med rötter i bronsåldern och moderna egenskaper som Omega-3 och E-vitamin, är vi stolta över att fortsätta traditionen och erbjuda naturliga produkter av högsta kvalitet.

  • KRAV

    KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat. KRAV-märket visar att en vara är producerad på ekologisk grund med extra höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. Våra produkter uppfyller KRAVs regler,  vilket för oss betyder  att vår oljedådra  odlas miljövänligt utan kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel, och att vår camelinaolja  inte innehåller onaturliga tillsatser.

  • Europalövet

    Våra produkter äger rätt att bära Europalövet, för livsmedel med ekologisk kvalitet. Symbolen får bara användas till livsmedel när producenten uppfyller alla EU-lagstiftningar, inklusive deltagande i certifieringsystem som innebär regelbundna kontroller och årliga inspektioner. 


    Märket garanterar att minst 95% av varans innehåll har producerats ekologiskt.

  • Svensk Lantmat

    Svensk Lantmat är en förening för småskaliga producenter.  Svensk Lantmats logo garanterar att det är svensk råvara. Lantmatföretagen garanterar ursprung och kvalitet. Medlemmar i Svensk Lantmat arbetar nära sina kunder genom gårdsbutik.

  • Sörmlands Matkluster

    I Sörmland finns ett antal små och lite större lokala företag som arbetar med mat som gått samman för att visa upp vårt utbud av närodlad, hantverksmässig och framförallt god mat av hög kvalitet.

  • Smakriket

    Smakriket är ett sigill för råvaror och produkter med ett mycket tydligt ursprung och hög kvalitet som säljs genom Grönsakshallen Sorunda, Fällmans Kött och Martin & Servera.

  • Europeiska jordbruksfonden

    Vår produktionslokal är delvis finansierad av Europeiska jordbruksfonden.

1 av 6